Snapchat
Snapchat blev oprindeligt udviklet for at give mulighed for, at man kunne sende beskeder, som ikke nødvendigvis var velegnede til at skulle eksistere i længere tid.
Men der blev hurtigt udviklet værktøjer, der muliggjorde at man kunne gemme sine “snaps”.
Platformen bliver primært brugt af to grupper: unge og børn. De unge flirter og finder kærester. Børnene leger.
Snapchat er spået at blive den helst store kommercielle platform i 2015. Og flere og flere virksomheder overvejer da også at bruge Snapchat i deres markedsføring.
Målet vil ofte være at ramme lige netop de unge og børnene, som er godt repræsenterede på platformen.
Markedsføring kan på Snapchat kan sagtens være en god ide, men det kræver, at I virkeligt målretter indsatsen. Og så er det måske nok mest velegenet til kampagner og ikke så meget til grundlæggende langsigtet kommunikation.
Fakta:
- Startede i september 2011
- 890.000 månedlige brugere
- Overtal af brugere under 30 år
- 18 % af danskere er på Snapchat hver måned.
- 11 % af danskere er på Snapchat dagligt
- Halvdelen af unge 12-19 bruger Snapchat dagligt
- En fjerdedel af unge 20-29 er på dagligt.
Kilde: DR Medieudviklingen i DK