Der er forskel på, hvad du ønsker at opnå med din tilstedeværelse på de sociale medier. Men for mange virksomhedsejere og webshops er et af de store ønsker, at få skabt trafik fra eksempelvis Facebook til hjemmesiden eller webshoppen. Vel at mærke trafik, der ender med at konvertere og sikre øget salg.
Og det kan sagtens lade sig gøre, men det er ikke en magisk proces og om trafikken ender i konverteringer er helt afhængigt af den samlede kvalitet af din hjemmeside, dit content og hvor godt du har forstået at fange dine potentielle kunders opmærksomhed på den rigtige måde på de sociale medier.
Vores erfaring er, at du skal tænke over, om du har styr på følgende, før du kan forvente, at din indsats giver konverteringer og salg fra de sociale medier.
1. Hjemmesiden skal leve op til kundernes forventninger.
Hvis du laver et visuelt lækkert opslag på Instagram og kunden efterfølgende kommer ind på en hjemmeside, der halter grafisk og i det hele taget er gammeldags og tung i sit udtryk, så skuffer du kundens forventninger.
Og mange vil vende om i døren og straks gå deres vej.
2. Hjemmesiden skal være optimeret til mobil.
Og det er ikke kun fordi du bliver straffet af Google for ikke, at have en mobil version.
Tendensen går i retning af, at flere og flere af dine besøgende kommer fra en mobil. Og det gælder specielt for de sociale medier, hvor vi ofte ser tal på helt op til 90-99%, der kommer fra mobiler eller tablets.
Derfor er det vigtigt at give dine besøgende den bedst mulige oplevelse, når de besøger dig via en mobil. Du skal faktisk primært være opmærksom på, hvordan hjemmesiden ser ud på mobilen og først derefter tjekke, hvordan den ser ud på en stationær eller bærbar PC.
Hvis din hjemmeside ikke giver et godt førstehåndsindtryk på mobilen, så er din gæst gået allerede før du når at give hånd og sige velkommen.
3. Den side, som linket leder kunden til, skal leve op til forventningerne – også på mobil.
Det er kun gæster, der kommer fra Instagram, der forventer, at de selv skal lede lidt for at finde det de ønsker. For de andre sociale platforme gælder det, at hvis du slår et link op, er det meget vigtigt, at den side, der linkes til, ser ud som kunden forventer.
Mange hjemmesider er stadig designet primært til stor skærm. Og navigationen baseret på et utal af menuer. Det medfører, at selvom kunden reelt set er kommet ind på den rigtige side, så er de første skærmbilleder på mobilen fyldt med menuer og søgemuligheder. Ofte vil kunden skulle scrolle ned både 2 og 3 gange før den ønskede “side” kommer frem.
Kunden vil ikke bruge tiden på at lede, men vil gå ud fra, at du ikke har orden i tingene. Kunden vil forlade siden og der skal meget til for at lokke vedkommende tilbage en anden gang.
5. Linkbilledet skal være i orden.
Linkbilledet kan være problematisk – specielt på Facebook, hvor det bliver beskåret på en måde, som du ikke selv er herre over. Et dårligt beskåret billede kan gå fra at være ufrivilligt morsomt til at være totalt meningsforvrængende.
De fleste vil skulle ind over deres webdesigner for at få kodet hjemmesiden, så den ved delinger vælger et billede, der er optimalt til den sociale platform, der deles til. Når du deler selv, kan du dog skifte linkbilledet ud.
Hvis linkbilledet er dårligt, vil de give din potentielle kunde en fornemmelse af, at du måske ikke er professionel og kundens tillid til dig, din hjemmeside og din webshop vil være faldende.
Et dårligt linkbillede vil altså i sig selv kunne gøre, at du får færre klik til din webshop, end du håber på.
6. Hjemmesiden skal være til at finde rundt på.
Når du først har fået kunden ind på din hjemmeside eller i din webshop, er det vigtigt at holde vedkommendes interesse fanget – også hvis det produkt, der bliver linket til alligevel ikke er noget kunden har lyst til at købe.
Sørg for at hjemmesiden er nem at søge videre på, at du vækker kunden nysgerrighed ved at præsentere andre mulige varer og at oplevelsen bliver så behagelig, at kunden husker dig og vælger at vende tilbage og kigge igen en anden gang.
7. Hold øje med kunderne!
Når kunder kommer ind til på din hjemmeside eller webshop fra de sociale medier, vil det som oftest ikke være resultatet af kundens bevidste søgning efter dit produkt. Du er altså ikke sikker på, at den enkelte er købsparat.
Men på den anden side, er der jo en grund til, at kunden kunne lokkes til at besøge dig. Du tændte vedkommendes nysgerrighed og fik sat et behov i gang.
Derfor er det vigtigt, at du holder øje med de kunder, også efter de har forladt din hjemmeside eller din webshop. Du skal se om de vender tilbage og afslutter købet senere. Og du skal kunne annoncere direkte til de kunder, du har haft besøg af for at kunne prikke til dem og give dem lyst til at komme tilbage igen.
8. Vær ikke et salgsmonster
Når dine potentielle kunder er på de sociale medier, så føler de sig private og hvis du bliver alt for sælgende, vil du ikke fange deres opmærksomhed, men i stedet få dem til at hæve paraderne.
Du skal derfor ikke hele tiden linke til din hjemmeside og ikke hele tiden tale om, hvor fantastisk man får det af at købe dit produkt. Det må du højst gøre et par gange om ugen.
Resten af tiden skal du lave opslag, som du ved interesserer dine potentielle kunder, som har en eller anden tilknytning til dit produkt og dine kompetencer, og som vil få dine kunder til at føle, at du er på deres side og giver dem “gaver” og uegennyttig hjælp.
9. Og endeligt skal du sikre, at du har nok interessant content
Du kan ikke forvente, at du kan få folk til at reagere på dine opslag på de sociale platforme, hvis du ikke har noget interessant at fortælle.
Og du kan ikke forvente, at lokke folk fra de sociale medier ind på din hjemmeside, hvis din hjemmeside ikke er spækket med interessante vinkler, der kan linkes til.
Og da vi mennesker reagerer mest optimalt på visuel stimulans, skal dine interessante vinkler pyntes med enten billeder eller film.
Derfor er grundlaget for en succesfuld indsats, at du kender dine kunder, kender deres behov og ønsker og er bevidst om, hvordan du kan hjælpe dem. At du formår at omsætte denne viden til læsevenligt, interesant og delbart content. Og efterfølgende får fanget dine potentielle kunders opmærksomhed.
Skal du have hjælp? Har du spørgsmål? Kontakt os!