Pyha det har været en turbulent tid på de sociale medier!

Mange af reaktionerne er velbegrundede. Der er problemer med de sociale medier og i det hele taget med, hvordan vores oplysninger bliver indsamlet og brugt.

Problemet er bare, at der er så mange misforståelser fordi folk ikke helt forstår, hvordan det hele hænger sammen og så hjælper det jo ikke, at medierne løber med en halv og den forkerte historie.

Facebook sælger ikke dine informationer! Du kan ikke gå ind og shoppe navngivne informationer. Det du kan, hvis du har noget, du gerne vil markedsføre er, at du kan få lov til at målrette mod alle Facebooks brugere, men de oplysninger, du får adgang til er anonymiserede.

Facebook sælger ikke dine billeder. Ja I betingelserne skal du give Facebook adgang til at bruge dine billeder, men hvis du ikke giver Facebook den adgang, kan du ikke slå billeder op på Facebook. Hvis du kunne købe billeder hos Facebook, så ville alle stock photo services ryste i bukserne. Det er nemlig meget meget svært at finde nogle naturlige personbilleder, når du køber stock billeder. Personligt har jeg brugt timer og dage og uger og måneder på at bladre gennem billeder og finde nogle, der var bare nogenlunde naturlige.

Det Facebook har gjort er, at de ikke har været påpasselige nok, når det gjaldt at give udenforstående adgang til at lave ting, hvor vi Facebook brugere skal give vores oplysninger. Det gælder alt fra virksomheder, der indsamler emails, når du bruger Facebook som login til andre sider, når du deltager i konkurrencer eller quizzer osv. Eksemplerne er nærmest uendelige.Facebook troede fejlagtigt, at det var nok, hvis de sikrede, at vi var tvungne til at tage stilling og give tilladelse, når vi blev bedt om at give virksomheder udenfor Facebook adgang til vores oplysninger.

Hvad kan vi gøre? Det første vi skal være klare over er, at det her nok ikke forsvinder, så det er vigtigt, at vi gør os umage for at forholde os til de nye muligheder og få et overblik over, had det hele går ud på. Kun med den viden kan vi virkeligt passe på os selv.

Facebook er et fantastisk redskab! Det er også derfor, at der måske er mange der overvejer at melde sig ud af Facebook, men meget få rent faktisk gør det.

Som private mennesker er det super at have et sted, hvor man nemt og enkelt kan holde kontakten med bekendte og familie.

Hvis du er politiker eller har en sag, er Facebook et fantastisk sted at bruge som dit talerør og nå ud til nye mennesker.

Hvis du er en virksomhed, er facebook det sted, der giver dig de frieste muligheder for at nå ud til din målgruppe.

Men alle de her positive ting har også negative sider for de almindelige Facebook brugere:

Det negative ved selve kernen af Facebook er, hvis vi føler, at vi skal leve op til noget og hele tiden lave opslag, der viser hvor dejligt og perfekt vores liv er. Men det er også noget, som Facebook ikke kan gøre for. Det er os, der skal lære hvordan det passer os at holde kontakt. Hvad vi har lyst til at dele med verden. Hvor meget tid vi vil bruge.

Den negative side af at alle mulige gerne vil i kontakt med os er, at vi kan komme til at føle os forfulgte. Hvorfor skal jeg høre, hvad den politiker har at sige? Hvorfor bliver jeg præsenteret for produkter, jeg ikke gider at købe? Hvorfor er min timeline fuld af konkurrencer? Ulækre film? Kattebilleder?

Og det skal der tages fat i og tages hånd om. Men den proces bliver vi alle sammen nød til at være med til. Vi kan ikke forvente at politikerne, at lovgiverne, at juristerne skal kunne forstå alle de små detaljer og hvordan det påvirker din, min og vores hverdag.

 

Vi vil så gerne hjælpe!

Dig med at komme godt i gang med at bruge de sociale medier i din virksomheds markedsføring.

I vores nyhedsbreve giver vi dig derfor gode råd og tips om at arbejde med content- og sociale medier.

Og så giver vi dig rabatter og tilbud.

 

Tak! Nu er du næsten skrevet op til vores nyhedsbrev. Der kommer lige en mail, du skal bekræfte.