Som Facebook-manager støver du sikkert sultent rundt efter det helt rigtige stof at skrive om. Og selvfølgelig har du, som enhver god manager, tankerne kredsende omkring, hvad der vil hitte hos brugerne.
Men er du klar over, at det også har betydning, hvilken type af indhold, du vælger at anvende?
Hver dag får dine brugere serveret måske 300 opslag i deres nyhedsstrøm. Det er kun en lille del af den samlede mængde nyheder, der oprindeligt var mulig for dem at få, fordi Facebook udvælger enkelte nyheder ud fra deres algoritmer.
Der har været mange formodninger om, hvad Facebook lægger vægt på i denne sortering. Også når det gælder typen af indhold. I lang tid mente mange, at billeder og links vægtede tungt og godt. Men der er noget, der tyder på, at den vurdering ikke ”holder vand” længere.
Hos New Media Mob har vi adgang til en lang række meget forskellige virksomheder og deres Facebook-sider. Og vi kan se en meget stærk tendens til denne fordeling:
- Statusopdateringer giver mest rækkevidde
- Billeder giver en del rækkevidde – (og mest engagement i form af delinger, kommentarer og likes)
- Links giver mindst af begge dele.
Selvfølgelig har det også – og endda rigtig meget – betydning, hvilket konkret indhold du vælger at bruge. Hvis dit billede er dårligt og irrelevant, vil du ganske sikkert ikke få ret mange likes og vil heller ikke blive vist til helt så mange. Og hvis dit link er til en fremragende artikel, vil det helt sikkert både blive set af mange og få en del respons. Brug derfor denne viden til at understøtte dit indhold og til at balancere din sides rækkevidde og engagementsrate med.
NB! Hvis du annoncerer og prioriterer visse indlæg og målgrupper, vil du muligvis opleve en anden fordeling. Det kan du dog filtrere fra i Insigths, så du får de organiske tal frem.
Har du erfaringer med typer af indhold, og hvad der “gi’r mest ” på Facebook. Fortæl os det i kommentarerne nedenfor.