Som med alle andre sociale netværk, er det vigtigt, at man stiller sig spørgsmålet: “Hvad vil jeg opnå ved at være med i dette netværk?”.
Man kan beslutte sig for, at man kun er med for sjov og for at lugte til mediet. Det er OK, men det giver nok ikke de store resultater.
Er man resultatorienteret, skal man undersøge mediet og mediets særegne muligheder, og lægge en strategi, der kan opfylde de mål, man har sat sig.
Der er forskellige netværk at opbygge på LinkedIn: ens personlige netværk, netværk i gruppesammenhæng og netværk med virksomheder, der interesserer én.
Det personlige netværk
På LinkedIn er der ikke frit slag og man kan ikke invitere alle. Hvis man gerne vil inkludere folk langt ude i ens netværk eller helt udenfor ens netværk, vil man have brug for enten at blive introduceret eller have en Email på vedkommende.
Vil du have et personligt netværk, der udelukkende består af folk du kender, har mødt og evt. arbejdet professionelt sammen med? Jamen så er det bare at starte fra en ende af og søge på alle de navne, du synes er relevante og invitere dem, der dukker op og allerede er på LinkedIn. Hvis du kan give en god grund og der er overensstemmelse mellem nogle af Jeres oplysninger – eksempelvis, at I har studeret eller arbejdet det samme sted -, vil du have direkte adgang til at invitere.
Hvis du har en lidt bredere strategi og f.eks. gerne vil have kontakter, der kan inspirere og hjælpe dig indenfor dit felt, men som du ikke nødvendigvis har noget personligt forhold til, er der flere veje du kan gå. Én af de gode er, at opsøge grupper, deltage i diskussionerne og derigennem få en kontaktflade af folk, der passer til din strategi og indlemme disse i dit personlige netværk. At tilhøre den samme LinkedIn gruppe giver i sig selv ret til at invitere folk fra gruppen til at blive en del af dit netværk.
Det kan også være, at du vil have et helt åbent netværk og at det ikke betyder noget for dig, om du har nogen personlig kontaktflade med dine LinkedIn kontakter. Her kan det godt blive problematisk at invitere og du vil ofte blive bedt om at oplyse Email-adressen på den ønskede person.
2. Netværk i LinkedIn grupper
En af de rigtig gode måder at udnytte LinkedIn på er LinkedIn grupperne. Udvælg de grupper, der beskæftiger sig med dit fag og din interessesfære, og du vil komme i kontakt med folk, der gerne, velvilligt og med glæde deler Deres erfaringer med dig.
Mange grupper er åbne og vil automatisk acceptere dig som medlem, mens andre skal godkende dig.
Det kan godt blive uoverskueligt, at være medlem af for mange grupper, men hold dig endeligt ikke tilbage – specielt ikke i startfasen, hvor du skal ud og finde ud af, hvilke grupper, der passer bedst til dig og dine behov. Du kan altid framelde dig en gruppe igen.
Du behøver ikke at invitere medlemmer, du kommer i kontakt med via grupperne ind i dit personlige netværk, men der vil ofte være gengangere, som du vil få et tættere forhold til.
Hvis dit netværk i LinkedIn grupperne virkeligt skal give valuta, er det vigtigt at du forsøger at deltage i diskussionerne. Det er den måde, andre deltagere lærer dig at kende på.
Men husk: mange grupper vil ikke tolerere, hvis du begynder på at forsøge dig med direkte salg. Og du risikerer at blive smidt ud, hvis du bryder reglerne.
3. Virksomhedsnetværk
Du kan gå ind og følge virksomheder, som interesserer dig. Det giver dig ikke taleret, som i grupperne, men du vil kunne få opdateringer, der giver dig et indblik i, hvad der sker i de forskellige virksomheder. Nogle virksomheder bruger LinkedIn meget aktivt og søger eksempelvis nye medarbejdere via Deres virksomhedsside, mens andre er mere passive.
Derudover vil du kunne se, om du kender nogle ansatte i virksomhederne eller om du kender nogle, der kender nogle, der er ansatte i virksomhederne.
Hvis du kaster dig ud i LinkedIn og udnytter mulighederne, er dette netværk nok et af de allerbedste set med professionelle øjne. Og det gælder hvad enten du søger inspiration, nyt job eller kunder. Men som med det meste andet indenfor sociale medier: læg en langsigtet strategi og sørg for også at kunne nyde de fordele, du får også på den korte bane.