Facebook Events har længe været lidt af et stedbarn, når vi talte om markedsføring via Facebook, men det bliver der måske lavet lidt om på nu. Facebook har nemlig i disse dage indført nye muligheder for begivenheder. Det betyder f.eks. at dine fans kan vælge at abonnere på din virksomheds events, så de automatisk får besked, når der slås begivenheder op, der finder sted i nærheden af dem.
Men før du får åbnet op for at kunne bruge denne nye mulighed for at kommunikere med dine fans, skal du jo lige have dem til at abonnere på dine events. Og derfor skal du selv forstå, hvad der skal til og hvordan du selv kommer til at abonnere på events.
Det faktisk ret simpelt at slå til.
Du kan gå to veje:
1. Hvis du ved at du følger mange sider, der har mange events, som du gerne vil have besked om, så er det en god idé at starte med at slå funktionaliteten til inde på din egen event side.
2. Hvis du ikke følger nogle sider, der har events, der er vigtige for dig, så kan du bare løbende abonnere på siders events, når du tilfældigvis er inde på siden.
Ved den første metode skal du:
Gå ind i din “startside” og trykke på “Begivenheder i venstre side”.
Tryk på “Organisator” i den lille menu.
Marker hvilke siders events du vil abonnere på.
Husk at trykke på “vis alle forslag”, da denne mulighed forsvinder, når du gemmer første gang. Herefter skal du særskilt ind på de sider, hvis events du ønsker at abonnere på.
Hvorfor? Hmm ja det er jo Facebook – ikke alt er logisk.
Når du har gemt, vil du for eftertiden kunne gå ind og se en liste over, hvilke siders events, du har valgt at abonnere på.
Bemærk: du kan ikke slutte et abonnement herfra. Hvis du vil ophøre med at abonnere skal du p.t. direkte ind på den side, hvis events du abonnerer på og afslutte abonnementet herfra.
Ved den anden metode, skal du gå ind på den side, som du er interesseret i at abonnere på events fra.
På siden finder du enten “Begivenheder” i menulinien øverst lige under coverbilledet.
Tryk på Begivenheder og der fremkommer en side med samtlige begivenheder, som er slået op på siden. Øverst kan du trykke på “Abonner”.
Hvis ikke “Begivenheder” er i menuen vil du kunne finde den ved at trykke på “flere” og tjekke drop-down menuen eller…. (se billede nedenfor)
Ved at scrolle ned af siden og kigge ude til venstre.
Her vil du finde en boks, der hedder “Kommende begivenheder”, og under den er der også en “abonner”-knap.
Hvis der hverken er “begivenheder” i menuen eller i boksene til venstre, vil det i de fleste tilfælde skyldes, at den side, du er på, ikke har nogle aktuelle events.
Når du abonnerer på en virksomheds facebooksides events, vil du få besked i notifikationer, når virksomheden har en event i nærheden af dig.
Udfordringen er, at få dine fans til at udnytte de nye muligheder – hvis de ikke abonnerer, får de heller ikke besked.
Men hvis du har mange events, der giver værdi til dine følgere, er det efter alt sandsynlighed besværet værd. Der er ikke mange funktionaliteter på Facebook, der giver direkte adgang til dine fans og slet ikke til dem alle. Og det der er specielt her er, at du er sikker på, at alle der abonnerer på dine events får direkte og tydelig besked.
New Media Mob kommer rundt i hele landet og afholder kurser og inspirationsdage. Hvis du er interesseret i at se, om vi kommer i nærheden af dig, så kan du abonnere her: Hvornår kommer New Media Mob til mit nabolag?