Har du hørt Ramaskriget, der lige nu gjalder gennem hele verden, fordi Instagram vil lade de bedste billeder komme først. Hvis du interesserer dig for sociale medier, så har du nok!
Når man taler om ting, der sker på Instagram og andre sociale medier, er det vigtigt at skelne mellem profiler, der primært er på for at læse det, som andre deler og profiler, der primært er afsendere og på den ene eller anden måde har brug for, at få læst det de deler.
De første er der for at få viden og for at blive underholdt. De sidste har nogle yderligere motiver. Det kan være at tjene penge eller at få bekræftelse. Ramaskriget stammer primært fra de sidste. De er nemlig bange for, at den nye algoritme vil medføre, at de ikke bliver synlige nok og dermed ikke får den opmærksomhed, som de er vant til.
Men er det egentligt et problem? Det er det i hvert fald ikke for modtagerne, som i teorien bare først ser det, som interesserer dem mest og derfor ikke kommer til at scrolle så meget efter snapsene. Man kan diskutere, om det er et problem for afsenderne. Hos New Media Mob kan vi ikke se problemet, men det forudsætter, at du som afsender rammer det, som dine følgere gerne vil se.
Men hvorfor overhovedet sortere poster på Instagram og Facebook?
Instagram er ejet af Facebook og Facebook arbejder meget med, hvordan man sikrer, at den enkelte profil finder historier i sin timeline, som interesserer vedkommende og som vedkommende derfor interagerer med.
Men Facebook og Instagram vokser voldsomt og den enkelte profil følger mange flere andre profiler end da platformene startede. Og der har de fundet ud af, at med den aktivitet, der er på Facebook nu, så dur det bare ikke med en timeline i kronologisk orden. Derfor prøver Facebook på at lugte sig frem til, hvad du interesserer dig for, så de kan sortere det tilgængelige materiale, som de profiler du følger lægger ud og vise dig de opslag, der til enhver tid vil interessere dig mest.
Men nu skal Facebook jo også lige tjene penge
Det er jo sådan set fint nok, at Facebook sorterer lidt for dig; specielt hvis de gætter rigtigt. Humlen opstår fordi facebook med den anden hånd ønsker at tjene penge og det gør de ved at hjælpe virksomheder med kommercielle interesser til at komme i kontakt med de profiler, der kunne være deres potentielle kunder. Og det er klart at de virksomheder, der betaler for at blive sponsorerede eller annoncere også bliver nød til at blive placerede tilpas højt i timeline hos de profiler, der er interessante for dem som potentielle kunder (i hvert fald, hvis de skal blive ved med at putte penge i Facebooks lommer).
Og det er her det egentligt problem ligger! Det er sådan set ok, at de opslag fra dit netværk – Moster Idas hund har lært at tisse udenfor, Pernilles lille Viktor har fået tænder del 47 og Peter fra din gamle folkeskole har fået en ny tatovering af en nonne der stripper – som du er ligeglad med bliver siet fra, mens du ser alle opslag fra din søster Marlene, der er i Australien og Mads Peter, som er vinsmager i Bordeux.
Men det er irriterende, at du også bliver præsenteret for opslag, som virksomheder har betalt for, at du skal se (i hvert fald igen, hvis de ikke lige rammer i plet med, hvad du har lyst til at købe, at vide eller være opmærksom på).
Hele den problematik har været diskuteret til hudløshed, men et eller andet sted, så er Facebook lykkedes med at lave en algoritme, der virker. Jeg kunne faktisk ikke finde et eneste sponsoreret indlæg i min tidslinie, som var irriterende nok til, at jeg kunne bruge det som eksempel her. Og samtidig får virksomheder faktisk udbytte af at bruge deres penge på at markedsføre sig på Facebook.
Tilbage til Instagram
Sidste år åbnede Facebook op for at der kunne annonceres på Instagram og folk blev bange for, at de skulle blive oversvømmerede af annoncer. Den diskussion er allerede stilnet lidt af. Det er nok et tegn på, at det ikke har haft den store kvalitative og irriterende effekt på folks Instagramoplevelse, som de frygtede. Og fra personlig erfaring ved vi at annocering på Instagram virker fortrinligt og giver rigtig gode resultater.
Det nye er, at Facebook også vil udskifte kronologien på Instagram med, at den enkelte bliver præsenteret for populære poster først. Og igen har vi det helt store ramaskrig. Og specielt fra de profiler, der gerne vil ses og høres – og ofte med personlig vinding som mål. Men er deres angst ikke grebet ud af luften. Der er vel aldrig kommet noget godt ud af, at tvangsindlægge folk til at se, hvad man skriver. Slet ikke hvis man har et kommercielt mål.
Hvis du vil være sikker på, at det er dig der bliver udvalgt til at stå forrest i dine potentielle kunders timeline på Instagram, må du bare sørge for, at du deler billeder og opdateringer, som de reagerer positivt på. Det gælder faktisk, hvad enten du vælger udelukkende at fokuserer på at skabe organisk trafik eller griber til den lettere (og ofte nødvendige) løsning og annoncerer. Kvalitet er kodeordet! Hvis du skaber kvalitetsindhold og rammer lige der, hvor dine potentielle kunder har lyst til at lytte, så har du ikke noget at frygte fra algoritmer! Det gælder også hvis Facebook og Instagram pludseligt kun giver rækkevidde til opslag fra virksomheder, der betaler ved kasse A; så bliver det blot en konkurrence mellem dårlige annoncer og gode annoncer.