Jeg brænder for markedsføring på nettet. Jeg brænder så meget, at jeg kan mærke det prikke i mine fingerspidser og mit hår rejse sig, når der sker noget nyt.
Jeg synes, at det er så synd, at store dele af det danske erhvervsliv ikke får udnyttet deres muligheder for online markedsføring fuldt ud.
Og så brænder jeg for hjerneforskning og kognition.
Har det overhovedet noget med hinanden at gøre?
Jeps!
Hjerneforskningen kigger på, hvordan mennesket agerer under forskellige påvirkninger, og markedsføring drejer sig om at påvirke potentielle kunder til at købe lige præcis vores varer. Ergo kan hjerneforskningen give os nogle fif til, hvad det er, der får vores kunder til at købe vores produkt.
Én af de ting, der kendetegner mennesket og menneskets succes som art, er vores evne og trang til at opdage nye ting. Nyere forskningsresultater viser, at det at opdage noget nyt, frigiver store mængder dopamin. Det gør os simpelthen høje.
Og nettet giver os alle rigelige muligheder for at få en del i festen.
Når man før i tiden skulle købe et køleskab, gik man ind i én – måske to – forretninger, og så tog man generelt sælgerens ord for gode varer (måske ikke ligefrem gode varer, men det var svært at bevise, hvis han ikke havde rent mel i posen). Nu vrimler vi ud på nettet og graver os igennem junglen af tilgængelige oplysninger og…..Heureka!….(op)finder lige præcist det køleskab, der passer perfekt til netop vores familie.
Og så bliver vi høje og glade.
På nettet og dermed på de sociale medier er det kunden, der er kongen. Og kongen bestemmer selv. Hvis ikke virksomhederne fanger kongens opmærksomhed, så er han gået.
Det er derfor, at jeg altid fokuserer på, at de virksomheder, jeg arbejder med, tager udgangspunkt i kunden og kundens behov. Vi skal finde ud af, hvad kunden køber og hvorfor kunden køber, før vi kan finde ud af, hvordan vi sælger vores produkt til ham/hende.