“vi har talt med et bureau, der siger, at personaer er soooo last year!”

Så klar var talen, da jeg lod mig interviewe til en studieopgave over Skype.

Der tabte jeg kæben! So last year ligefrem. Som om det var en grille, en mode, en tosset idé!

Jeg må indrømme, at jeg er meget gammeldags; Jeg arbejder meget med personaer i alle afskygninger. Fra de små og lette, der lige bliver rystet ud af ærmet til de store, der er bygget på et ordentligt og serøst analysearbejde.

Men næsten aldrig uden! Det sker kun, hvis og når, jeg er rigtig doven og tænker: “det går jo nok endda” og det er næsten altid “Crash and burn”. Uden en fornemmelse af hvem jeg skriver til, hvad vedkommen har brug for og hvordan vedkommende ser ud, bliver jeg nemlig forvirret og alt for generel (og dermed kedelig og uvedkommende).

Det er nemlig svært at være personlig, hvis man ikke er ansigt til ansigt. Og succesfuld kommunikation på de sociale medier er afhængig af, at man er personlig … ikke dyneløftende, indsmigrende, klistrende …, men din læser gider ikke at læse noget, der er generelt. Det skal ramme plet og være interessant for den enkelte, hvis du skal gøre dig håb om en reaktion! Ellers scroller de bare videre.

Og det er jo et skisma! For selvfølgeligt kender du ikke alle dine kunder personligt.

Og det er jo lige netop her personaen kommer ind i billedet. Personaen er nemlig en stiliseret repræsentation af din(e) vigtigste kunde(r). En veldesignet persona er et redskab, der giver dig et ansigt, som du skriver direkte til,og sikrer, at der kommer retning og personlighed i din kommunikation.

Gammeldags eller ej mit bud er: hellere en lidt forkert og lidt for hurtig persona end ingen persona overhovedet (og ved de rigtigt hurtige bør vi vist nok tale om “muser” i stedet, men hvor Søren … det her er jo ikke noget, vi ser frem udenfor virksomheden, så lad os bare bryde reglerne en lille smule 😉 )

Hos New Media Mob arbejder vi altid med at skabe personaer, når vi laver strategier: Personaer

Vi vil så gerne hjælpe!

Dig med at komme godt i gang med at bruge de sociale medier i din virksomheds markedsføring.

I vores nyhedsbreve giver vi dig derfor gode råd og tips om at arbejde med content- og sociale medier.

Og så giver vi dig rabatter og tilbud.

 

Tak! Nu er du næsten skrevet op til vores nyhedsbrev. Der kommer lige en mail, du skal bekræfte.