Et af kritikpunkterne mod at bruge Facebook og andre sociale medier i sin markedsføring er, at man på de sociale medier kun bør beskæftige sig med at være….ja…sociale.
Og det vil sige til at tale med vennerne og og dele ud af sit eget super interessante liv.
Hvis man begynder at markedsføre og sælge midt i den sociale malmstrøm, er det upassende og irriterende og man kan sammenlignes med gadesælgeren, der kommer og forstyrrer den romantiske middag i Paris. Føj.
Men det er jo det samme som at sige, at man, når man læser en avis, kun er interesseret i nyheder og når man går i biografen, kun er interesseret i at blive underholdt og når man går på gaden ikke har lyst til at se på plakater, der er ude på at få en til at tage pungen op af lommen eller hvad med, når man sidder og ser et dejligt afsnit af luksusfælden på TV3……Med den argumentation, kan man faktisk ikke tillade sig at reklamere nogen som helst steder. Og den mening må man selvfølgelig gerne have.
Efter vores mening skal man selvfølgelig have lov til at annoncere, markedsføre sig og indlede et salg også på platforme, hvor folk er i gang med at lave noget andet. Det, der er vigtigt er, at man er klar i mælet, så modtageren ved, hvad man har gang i.
Derfor er det vigtigt at holde skidt for sig og snot for sig. Hvis du f.eks. vil bruge Facebook som en markedsføring- og salgskanal for din virksomhed, skal du lave en virksomhedsside og ikke blot bruge din personlige facebookprofil. Det sidste er i øvrigt overhovedet ikke lovligt i følge Facebooks interne regler og ligger også på grænsen med hensyn til den danske markedsføringlovgivning.
Det gælder om at holde tungen lige i munden og grænsen er hårfin. De fleste brænder jo – forhåbenligt – for Deres arbejde og derfor kan man ikke helt undgå, at der indimellem er noget arbejdrelateret, man ikke kan lade være med at dele på sin personlige profil. Men forsøg at holde det lidt nede og alier dig med nogle af dine tætte venner, så de kan sige til, hvis du går over grænsen.