Facebook opdaterede i sidste uge deres betingelser for apps. De fleste ændringer er mest relevante for udviklere af apps, men der er et par stykker, som alle skal være opmærksomme på. I alt fald de, som har virksomhedssider på Facebook. Den ændring, der nok vil ramme flest, er, at det fra d 5. november ikke længere vil være tilladt at have fangatede apps.
Hvis du ikke lige er helt sikker på, hvad “at fangate” er, så er det den funktionalitet, der gør, at folk skal “like” din side for at få adgang til at se den egentlige app. Det kaldes også at “likegate” og flere andre ting.
Der er mange, der har haft gode resultater med at arbejde med fangatede apps, og som har skaffet sig en del likes ad den vej. “Hvad skal vi så gøre nu?,” spørger du måske. Svaret er, at I skal skrive godt og medrivende indhold, så I præsenterer jeres modtagere for vinkler, som rent faktisk interesserer dem, og som de får udbytte af!
Det er da også det, Facebook spiller på som begrundelse for ændringen. De siger, at de ikke ønsker, at folk liker en Facebook-side blot for at deltage i en konkurrence eller for at få adgang til noget skjult indhold. Facebook vil have, at man liker en side, fordi man rent faktisk kan lide den side, virksomheden og det, virksomheden tilbyder. Og det betyder igen, at det Facebook siger er: “Skriv og del noget ordentligt og relevant indhold for at få likes.”
Og det er måske der, hvor rationalet taber pusten lidt. Facebook lægger jo netop selv hindringer i vejen for, at man kan nå sit publikum, når man skriver kvalitetsindhold. Derfor kan vi ikke lade være med at tænke tanken: Skyldes ændringen måske også, at Facebook-folkene er irriterede over ikke at kunne kapitalisere de likes, der opnåes via en fangate og vil de derfor hellere have, at de enkelte sider annoncerer sig frem til likes? Det sidste tjener Facebook penge på – det første ikke!
Fangates har mest været brugt i apps med konkurrencer, og de havde alligevel allerede mistet meget af pusten, efter det blev tilladt at have konkurrencer kørende direkte på væggen. Man har med andre ord hele tiden skulle spørge sig selv: Er det indhold, jeg giver adgang til ved at fangate, af en art der retfærdiggør, at brugeren skal give mig en like for at få adgang? Altså, giver det bagvedliggende indhold specifik værdi for modtageren? Og her taler vi om f.eks. en konkurrence eller en gratis bog eller en rabatkupon. Hos New Media Mob har vi ofte været i tvivl om brugen af fangates – giver det f.eks. værdi nok, at man udelukkende får adgang til ekstra information om afsendervirksomheden?
Men man kan jo diskutere frem og tilbage, hvad Facebook vil og hvorfor. Vi kommer aldrig helt til at finde ud af det. Summa summarum: Den eneste vej frem er nu at skabe relevant kvalitetsindhold (og betale lidt til Facebook, så de sørger for, at indholdet når frem til de ønskede modtagere)
Under alle omstændigheder: HUSK at få fjernet eventuelle fangate fra dine apps. senest d. 15. november.
Hvis du har lyst, så kan du selv læse mere: Facebooks nye betingelser og gode råd