Sociale medier er “talk of the town” – i hvert fald mange steder.
Men er de alt, hvad der bliver sagt om dem. Skal man bare droppe alt andet og udelukkende bruge hele sit markedsføringsbudget på de sociale medier? Nej de Sociale medier skal ses som en del af en markedsføringsstrategi.
Grundlæggende er brugen af de sociale medier gratis; det koster bare tid. Men lad dig ikke narre: en fullscale kampagne via de sociale medier kan sagtens komme til at koste mindst ligeså meget som en traditionel kampagne. Og det skyldes, at det tager så meget tid og tid er jo ikke gratis. Slet ikke hvis du skal ud og hyre folk.
Men det betyder ikke, at du ikke skal bruge tid på de sociale medier. Lidt har også ret.
Her er der 5 ideer til, hvorfor du skal begynde at bruge lidt af din “gratis” tid på de sociale medier:
1. Understøttelse af søgemaskineoptimering (SEO)
Der skal kunder ind på hjemmesiden.
SEO går ud på at sikre, at man følger søgemaskinernes regler og finder de ord, som potentielle kunder bruger, når de leder efter dit produkt. Tricket er at finde præcist de ord, der ikke er så unikke, at der ikke er nogen, der bruger dem i Deres søgninger, men samtidig er så brede, at der er for mange om buddet.
Sociale medier er en helt anden vinkel på at få kunder i butikken. Med sociale medier sørger du for, at der ligger små poster placeret, så potentielle kunder kan falde over oplysninger om dit produkt også andre steder end på din egen hjemmeside. Med andre ord breder du et net ud.
Sociale medier bliver også fanget af søgemaskinerne og vil derfor i sig selv give dig en bedre ranking.
2. PR
Med Sociale Medier får du stor mulighed for at skabe opmærksomhed om dig og dit produkt.
Du behøver ikke at vente på, at en journalist får øjnene på for den gode historie, du er. Hvis du har en god historie, kan du bare selv udbrede den på nettet.
3. At gøre dig til ekspert
Hvis du er dygtig og har en viden, der er værd at dele, vil du ved at bruge de sociale medier kunne positionere dig som ekspert indenfor dit felt.
4. Hvis du vil vide mere
Sociale medier er det perfekte værktøj til at sørge for, at din viden hele tiden er opdateret og at du kender til de allernyeste trends indenfor dit interesseområde.
Hvis du får sammensat den perfekte gruppe af trendsættere og meningsdannere at følge, vil de helt automatisk give dig adgang til den viden, du har behov for.
5. Små virksomheder i start-fasen
Små virksomheder har sjældent det helt store markedsføringsbudget.
Ved at bruge sociale medier kan du alligevel lave en effektiv kampagne og det gode er, at du kun behøver at bruge den tid, du har overskud til. Det gælder om at få lavet en hjemmeside, der er enkel og billig, men let at arbejde på. At skabe noget indhold, som kan have interesse for dine potentielle kunder. Og at udvælge de sociale platforme, som passer til dig og dit produkt. Og så er du kørende.